Det finns många anledningar till att äta mer vegetariskt. Ur miljö- och hälsosynpunkt anser många att en grön kost är överlägsen. Vissa vill bara variera sin kost och är nyfikna på nya smaker och produkter. Beroende på vem du är, så kan steget mot att äta mer vegetariskt vara litet eller stort. Vårt bästa tips är att byta ut en eller flera måltider i veckan till helt vegetarisk. Här har vi samlat lite tips på hur du kan ge dina vardagsrätter en grön touch.

Hamburgare i bröd

Byt ut din vanliga biff mot en av Astrid och apornas Grillburgare, en panerad vegokycklingburgare eller en tjock tofuskiva som du steker med kryddor och vänder i pepparmix.

Pasta carbonara

Byt ut fläsket mot Astrid och apornas Strimlad sk*nka, speciellt framtagna för detta ändamål. Använd gärna soja- eller havregrädde, peppra rikligt och red av såsen mot slutet istället för att knäcka i ett ägg. För extra smak, riv ner en halv Cheezly-ost med italiensk smak, eller testa Jeezly smältbar pizzaost.

Köttbullar

Testa en av våra nutida klassiker, Göttbullarna. Färdigrullade bullar som gör sig lika bra till kokt potatis, lingon och brunsås som till makaroner och ketchup. Eller varför inte testa att låta dem sjuda med i en italiensk tomatsås kryddad med färsk oregano, vitlök och hackade oliver?

Pizza

Gör pizzabotten och tomatsås precis som vanligt. Bottna pizzan med riven Jeezly perfekt pizza. Några av våra produkter som passar bra på pizza är Bejkon, Strimlad Sk*nka, Pepperöni och Chi-chi.

Tacos

Stek lök och vitlök tillsammans med vegetarisk färs, krydda med färdig mix, eller gör din egen med paprikapulver, spiskummin och cayennepeppar. Eller så gör du en bönchili som får stå och puttra, med tomater, lök, vitlök, chili, spiskummin och lime.

Pytt-i-panna

Tärna de rofrukter du gillar, använd gärna gårdagens kokta potatis som bas. Stek dem i en panna tillsammans med lök. Skiva ner Astrid och apornas Snällkorv, strö i Strimlad sk*nka, eller använd en bit tofu – gärna rökt. Eller varför inte använda alla tre för att få en mer spännande smak?

Fiskpinnar

Använd Astrid och apornas F*skpinnar, som älskas av både barn och vuxna, anpassa tillbehören efter smak. Du steker dem bara 2 minuter på varje sida sedan är de klara att servera. En yoghurtsås kryddad med hackad dill och inlagd gurka och kanske lite gräslök eller rödlök är gott till.

Panerad fisk

Använd Astrid och apornas F*skpanetter, stek i en panna eller kör dem i ugnen på en oljad plåt i cirka tio minuter. Nykokt mandelpotatis och gremolata, som du enkelt gör genom att mixa färsk persilja, vitlök, citronskal och lite chili passar bra till.

Falukorv

Byt ut den rödklädda ringen mot vår älskade Jättekorv. Stek den i skivor och servera till makaroner. Eller späcka Jättekorven med äppelklyftor, lökringar, stark senap och riven Jeezly-ost.

Fredagsmys

Varför inte göra några enkla tapas att mumsa på när helgen precis börjat? Linda in Astrid och apornas Prinsesskorv i vår rökiga Bejkon, sätt en tandpetare igenom och grilla av i ugnen tills de fått fin färg. Gör en snitt med rostat bröd som bas, en tjock bit av vår vegetariska och smakrika delikatess-korv AH! samt en tärning Jeezly-ost med örter. Garnera med en kalamata-oliv och ett basilikablad. Skala delikatesspotatis, lägg dem i en bunke. Ringla en god olivolja över och krydda med rökigt paprikapulver, spiskumminfrön och chiliflakes. Rosta dem i ugnen på hög värme, tills färgen blivit riktigt gyllenbrun. Låt svalna av, eller servera kallt.
fagel_maria_borgelöv